1e kennismaking met de Maya cultuur - Reisverslag uit Belmopan, Belize van Jeanine Maat - WaarBenJij.nu 1e kennismaking met de Maya cultuur - Reisverslag uit Belmopan, Belize van Jeanine Maat - WaarBenJij.nu

1e kennismaking met de Maya cultuur

Door: Jeanine

Blijf op de hoogte en volg Jeanine

18 December 2006 | Belize, Belmopan

Pfff, heb eindelijk een internet cafe gevonden. Is beetje moeilijk in het kleine dorpje waar ik nu ben (Placencia aan de zuidkust van Belize). Heb alleen niet zoveel tijd, want ik ben bijna door mijn geld heen, en ik kan hier nergens pinnen...

Nadat ik uit Playa del Carmen ben vertrokken (lijkt alweer weken geleden, maar dat was nog maar 3 dagen geleden), ben ik met de bus naar Tulum gegaan. Dezelfde dag nog de Maya tempels bekeken, prachtig! Wel jammer dat het zo ontzettend druk was! Ook nog een uurtje op het strand gelegen. Ik had het plan om de volgende dag de Maya ruines van Coba te gaan bekijken. Maar ik had bedacht dat ik er dan wel vroeg wou zijn, zodat het wat minder druk zou zijn. Maar de 1e bus vertrok pas om 9 uur uit Tulum. Dus ben ik 's avonds nog met de bus van Tulum naar Coba gegaan. Het dorpje stelt echt nix voor. 1 klein hotel en 1 restaurant, en verder 10 huizen ofzo. Het hotel was vies! En in het restaurant werd ik weggekeken, omdat ik de enige gast was. Maar... ik was wel de volgende dag als 1e bij de ruines (om 7 uur, toen de deuren opengingen!). Heerlijk om daar alleen te lopen, en alleen de vogels te horen. Daar heb ik zo van genoten! Toen ik om 10 uur weg ging, kwamen net de 1e bussen touristen aan. Ik was zo blij!! Om half 11 zat ik in de bus op weg naar Belize, en voor mijn gevoel had ik er al een dag opzitten. Ik vind het hier heerlijk om zo vroeg op te staan, terwijl ik daar thuis zo'n hekel aan heb.

Onderweg naar Belize heb ik een heel leuk stel uit Engeland ontmoet. Apart dat je zo snel contacten legt als je alleen reist. We zijn met zijn 3en verder gereisd en hebben een luxe hotelkamer gedeeld in Corozal, net over de grens van Belize. Fijn weer een hotel met warm water en zonder kakkerlakken! De volgende dag (dat was gister) ben ik alleen verder gereisd, want ik wilde vroeg verder, en zij hadden iets minder haast. Het vervoer in Belize is wel wat anders dan de luxe bussen in Mexico en Cuba. Zelfs voor mij is er in de bussen te weinig beenruimte! Verder zijn ze afgeladen. Ik durfde mijn bagage niet achter te laten om even naar het toilet te gaan, da's wel lastig! Gister 10 uur in de bus gezeten, terwijl Belize zo'n klein land is. Een bomvolle bus, met te weinig beenruimte, geen stops, en onverharde wegen. Bovendien duurde de reis 1,5 keer zo lang als ze hadden gezegd! Achteraf hoorde ik dat ik beter de express had kunnen nemen ipv de local bus. Maar goed, toen ik hier aankwam was alles meteen weer goed. Het is een heel klein dorpje aan de kust (eigenlijk is het dorp op het strand). Iedereen is hier zo relaxed en aardig! Vanmorgen vroeg (om half 7) ben ik al gaan zwemmen, heerlijk! Er was nog helemaal niemand, en de zon was net op. Vervolgens ben ik gaan duiken. We zijn met een bootje naar de Silk Cayes gevaren, en hebben daar 2 duiken gedaan. Tussendoor een lunch op een heel klein eilandje, compleet met palmbomen. Wel jammer dat het weer omsloeg, en het hard begon te regenen. Maar goed, daar merk je onderwater nix van. Het betalen was een beetje een probleem. Ik moest pinnen, maar dat kon ik wel achteraf doen hadden ze gezegd. Maar de pinautomaten accepteerden mijn pas niet. Ik zat wel even in de rats omdat ik morgen om 6 uur al wil vertrekken en anders zou moeten wachten tot de bank opengaat. Maar, nix aan de hand, ik kon mijn credit-kaart gebruiken, gelukkig! Moet nu alleen wel zuinig aan doen, en er is een groot feest vanavond met live muziek, waar heel het dorp het al een paar dagen over heeft. Ben benieuwd!

Nou, moet nu echt snel stoppen, anders hou ik geen geld meer over voor een biertje!

Kus, Jeanine

  • 18 December 2006 - 08:29

    Jelle:

    Hola Chica,
    Wel een hele gewaarwording...VROEG opstaan. Maar weel lekker in de tropen. Zou je in NL ook eens moeten doen. Lekker helemaal op de snelweg. Geniet van je avontuur, en je biertje. Adios

  • 18 December 2006 - 10:22

    Martine:

    Hahahaha ik ben totaal geschokt! Heerlijk om half 7 's ochtends..... Wat goed, dat jij dat nog eens zou zeggen!!! Je verhalen klinken echt fantastisch! Super dat je zo aan het genieten bent! Hoop dat je biertje smaakte.. en dat je misschien nog genoeg geld had voor een 2e?

  • 18 December 2006 - 12:51

    Vic:

    hee nien,
    inderdaad heel leuk om je avonturen te lzen. T Klinkt alsof je heel relaxed bent en toch zo vroeg uit de veren, heerlijk.
    Ik zit hier nu achter de compu met after tentamen gevolgen, koortslip, roos in mijn haar, maar goed, gaat wel over. Veel plezier en genoeg pinnen voor de volgende keer!!
    Liefs vic

  • 18 December 2006 - 13:14

    Iris:

    Heerlijk om 7 uur je bed uit om in de zee te gaan zemmen! In Nederland is het in 1 x weer een stuk minder leuk om vroeg op te staan om te gaan werken. Geniet er nog maar lekker van!!!

  • 18 December 2006 - 17:37

    Wouter:

    He Nien,

    Nu ik dit lees zo vlak voor mijn vertrek begint het toch wel erg te kriebelen. Nog een week en dan is het zover!!

    Zie onder nogmaals de naw-gegevens van het hotel zodat je (mocht je dat willen) nog een extra nachtje bij kunt boeken en om ervoor te zorgen dat je natuurlijk een uitvalsbasis in GC hebt, mocht ik vertraging hebben.

    Tot op heden heb ik helaas nog geen bevestiging gekregen van het hotel over een airport pick-up dus ik denk we die (mocht er niemand staan) maar ter plekke moeten regelen. Komt vast goed allemaal.

    Deze week kan me niet snel genoeg gaan! Ik ben blij om te horen dat, zoals ik al verwachtte, het alleen reizen je goed bevalt. je redt het dus nog wel een weekje zonder me.

    Big X

    Wouter


    ----
    Comments or Special Request
    Arrival 23:25 Request pickup from airport

    Hotel Info
    Hotel Description

    --------------------------------------------------------------------------------
    Km. 9 Carretera a El Salvador
    Guatemala Guatemala 01015 Guatemala

    Phone: 1 502 2420 7720
    Fax: 01150224270001

    Checkin Time: 03:00 PM
    Checkout Time: 01:00 PM
    Hotel Quinta Real Guatemala




  • 19 December 2006 - 06:40

    Vivienne:

    He reisigster. We gaan onthouden dat je zo vroeg op kunt staan!!!!! Wat kan je je een andere mens voelen als je weg bent he!
    Geniet, drink er een op mij.
    Prettige kerstdagen
    Kus

  • 20 December 2006 - 19:40

    Angelique:

    Hoi Jeanine,

    Heerlijk die reisverhalen; gaat wel een beetje kriebelen als ik dat allemaal lees. Wens je fijne kerstdagen (hoewel dat er waarschijnlijk maar 1 is daar???) en geniet er van want je zult de rest van je leven elke keer met kerst wel een keer aan deze kerst terug denken!!

  • 20 December 2006 - 20:28

    Ruben:

    Ik wil niet de zo veelste zijn die begint over het vroege opstaan, maar was wel verbaasd. Misschien moet je toch ergens een paar reserve dollars in je schoen stoppen of zo. Vreemd dat alleen reizen zo leuk is, maar dan praat ik voor mezelf. Belize moet mooi zijn, maar arm. Veel plezier verder

  • 21 December 2006 - 05:54

    Jeannette (mama Iris:

    He Jeanine, wat een reis! Wist niet dat jij thuis zo moeilijk je bedje uitkomt. Maar in de tropen is het natuurlijk wel allemaal op z'n mooist in de vroege ochtend, als de zon nog niet zo fel schijnt en alles nog fris ruikt enzo.

  • 21 December 2006 - 11:17

    Miranda Noomen:

    Hoi Jeanine - wat klinkt dat allemaal geweldig wat je meemaakt. Mij een beetje jaloers maken!!! Alvast hele fijne feestdagen en denk nog alsjeblieft niet aan G/L - we zien je over een paar maanden!
    groetjes Miranda

  • 21 December 2006 - 17:25

    Martine:


    Wens je ook een merry christmas!
    Je kerstkaart hou je van me tegoed!
    Voor nu een lieve kerstgroet alvast.
    XX

    Wouter goeie reis en heeel veeel plezier en natuurlijke ook fijne kerst in de zon!

  • 23 December 2006 - 11:08

    Paul:

    erg leuk zo af en toe te lezen wat je allemaal meemaakt.
    half zeven opstaan !! ik wist niet wat ik las !

    gezellige kerstdagen en alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Belize, Belmopan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Februari 2007

Terug in Nederland

20 Februari 2007

Bijna naar huis...

07 Februari 2007

Genieten in Nicaragua

28 Januari 2007

Duiken op de Bay Islands

16 Januari 2007

Time for temples: Palenque en Tikal
Jeanine

Actief sinds 07 Nov. 2006
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 20740

Voorgaande reizen:

19 November 2006 - 22 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: